Minden amit a zsírokról tudni éredemes

2022 Október 13

1. rész Kezdjük az alapoknál…a zsírbevitelről általánosságban és a megfelelő zsírprofil kialakításáról. Az étkezési zsiradékok táplálkozásunk nélkülözhetetlen elemei. Hogy miért, ez nemsokára ki fog derülni.

A zsiradékmentes táplálkozás az életet veszélyeztetheti. Amennyiben pedig egy bizonyos szint alá csökkented a zsír bevitelét az étrendedben, egyenes arányosságban több szénhidrátot juttatsz a szervezetedbe, következésképpen a vércukorszinted jelentős mértékben ingadozni fog, ami szintén frusztrációhoz és falásrohamhoz vezethet. Az eredmény közismert, a kalória beviteled növekedni fog, ami aztán elhízást eredményez.

A nagy mennyiségű vagy rosszul megválasztott zsírbevitel ugyanúgy betegségeket, gyulladásokat hoz létre a szervezetben, a tudomány fejlődésével azonban az utolsó pár évtizedben átrendeződés figyelhető meg a zsírok megítélése tekintetében. Annak idején 20-30% zsírfogyasztást javasoltak a szakemberek. Most valamelyest megengedőbbek vagyunk a mennyiséget illetően, de nem mindegy, hogy milyen zsiradékot fogyasztunk. Régebben kizárólag a telített zsírok voltak a bűnbakok. A későbbiekben a transzzsírsavak is górcső alá kerültek, mint például betegségeket okozó zsírok. Újkeletű információ, hogy nemcsak ezek a zsírfajták, de a telítetlen zsírok családjába tartozó Omega-6 zsírsavak is okozhatnak egészségügyi problémákat, ha túlzott mennyiséget fogyasztunk belőlük. Márpedig fogyasztunk.

A problémákat tovább fokozza, hogy kevés Omega-3-at fogyasztunk. De hogy jobban megértsük az összefüggéseket kezdjük az elejéről.

Zsírok és olajok
A zsiradékok a szervezet energiaellátásában játszanak szerepet, valamint a zsírban oldódó vitaminok bevitelében. Alkotóelemei a sejtmembránnak, hormonoknak, epesavaknak. A lebontásuk folytán felszabaduló energia több, mint kétszerese annak az energiamennyiségnek, amennyit a fehérjék, illetve a szénhidrátok szolgáltatnak. 1 gramm zsiradék lebontásakor 38,9 KJ (9,3 kcal) hőmennyiség szabadul fel. Általában a fejlődő szervezet zsírigénye a legnagyobb, egyéves korig testtömeg-kilogrammonként 4 grammra tehető. Ez felnőtt korra 0,6-0,8 grammra csökken.

Származás alapján két fő csoportot különíthetünk el: növényi zsírokat, illetve olajokat és állati eredetű zsírokat. Mindkét típusú zsiradék jó ha szerepel az étrendben, de a rendszeres húsfogyasztás mellett már állati zsiradék külön bevitelére nincs szükség.

Kémiai kötésük alapján:

● telített- ,

● egyszeresen telítetlen,

● többszörösen telítetlen zsírsavak

A zsírsavak kémiai kötésétől függ, hogy az adott zsír telített vagy telítetlen. A telített és az egyszeresen telítetlen zsírsavakat a szervezet elő tudja állítani, ha kevesebb állna

rendelkezésre, ugyanakkor a többszörösen telítetlen zsírsavak esszenciálisak, a szervezet nem tudja előállítani őket, vagyis táplálkozással kell biztosítani! A táplálkozási ajánlásokban a zsiradékbevitel az összes energia százalékában maximum 30%

Katus Attila

 

Megtekintések száma: 33980


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet