A Comac elszalasztja a C919-esre kitűzött saját célját
A Comac elszalasztja a C919-esre kitűzött saját célját
A kínai gyártó a szükséges teszteknek csak egy részét végezte el. Ezért tovább késik az Airbus A320 Neo és a Boeing 737 Max versenytárs Comac C919 típusok tanúsítása és átadása.
A projekt nemzeti jelentőségű. A Comac C919 ugyanis az első olyan nagyméretű kereskedelmi repülőgép, amelyet teljes egészében Kínában fejlesztettek ki. Az állami tulajdonú Comac gyártó 2008-ban mutatta be a koncepciót, és nyolc évvel később az első vásárlóknak már meg kellett volna kapniuk a repülőgépeket. Ez nem történt meg.
A programot technikai problémák nehezítették. Így az első repülésre csak 2017-ben került sor. És az első szállítást újra és újra elhalasztották. Az eredetileg 2016-ra tervezett Comac végül 2021 végére tervezte a tanúsítást. Az első üzemeltető, a China Eastern leányvállalata, az OTT Airlines 2022 elején kapja meg az első C919-esét. A Comac azonban ezt a határidőt sem tudja tartani.
A Comac és a légügyi hatóság növelte a személyzet létszámát
A bejelentés nem magától a Comac gyártótól, hanem a kínai polgári légiközlekedési hatóságtól (CAAC) származik. Yang Zhenmei, a kínai légügyi hatóság engedélyezési osztályának vezetője a múlt héten a Sina állami hírügynökség szerint azt mondta, hogy a C919-esre 3273 tesztet terveztek 276 tesztsorozatban. Eddig 34 tesztsorozatban csak 1694 tesztet végeztek el - mondta.
Wu Guanghui, a Comac C919-es főmérnöke szintén nemrég azt mondta, hogy 2022-re várható. Majd hozzátette: "A tanúsítási folyamat 2022-ig történő folytatása azt jelenti, hogy a C919-es leszállítása is legalább a jövő évig késik". Időközben a CAAC és a Comac növelte a személyzet létszámát annak érdekében, hogy jövőre biztonságosan elérjék a tanúsítást.
Az amerikai exportellenőrzés problémás
Ez tovább növeli a C919-es késését, amely már így is öt év. Ennek egyik oka lehet az USA-ban megszigorított exportellenőrzés. Ezeket az akkori elnök, Donald Trump 2020 végén vezette be. Ennek eredményeképpen a Comacnak gondjai vannak a beszállítók késedelmeivel és a pótalkatrészek hiányával.
Mindazonáltal még nyugati megfigyelők is úgy vélik, hogy az új kínai rövid- és középtávú repülőgépek komoly konkurenciát jelentenek az Airbus A320 Neo és a Boeing 737 Max típusának. "A C919 jó repülőgép lesz" - mondja Willie Walsh. Az Iata főigazgatója és az IAG korábbi vezetője úgy véli, hogy a Comac a jövőben az Airbus és a Boeing "hiteles globális versenytársa" lesz.
Legfeljebb 168 ülőhely
A Comac már 815 megrendeléssel rendelkezik. Ezek szinte kizárólag Kínából származnak. A C919-es megrendeléseik után azonban a vevőknek már nincs szükségük további, más gyártóktól származó repülőgépekre. A Comac C919-es típusra leadott megrendelések így az Airbus és a Boeing számára elvesznek.
A Comac C919 39 méter hosszú, szárnyfesztávolsága pedig 35,8 méter. A repülőgépet a CFM francia-amerikai gyártó két Leap-1C hajtóműve hajtja, és akár 4075 kilométert is képes repülni. Egy különleges konfigurációban a hatótávolság még 5555 kilométer is lehet. A C919-es kétosztályos konfigurációban 158, egyosztályos konfigurációban 168 utasnak ad helyet.
forrás: aerotelegraph.com
Megtekintések száma: 121450