A Stringboost oktatási módszerről

2020 Március 10

Ifj.Szalkai Sándor adott interjút magazinunknak a Stringboost oktatási módszerről. 11 év gitároktatás után azt vette észre a diákjain, hogy nehezen birkóznak meg a gitár használatával és a kotta olvasásával, ezért keresett erre a problémára egy megoldást.


Honnan jött az ötlet?

Amikor felismertem, hogy a diákoknak problémát jelent a zeneelmélet és a hangszerhasználat összehangolása, azon kezdtem el gondolkodni, hogy hogyan lehetne ezt a kettőt összekötni, akár egy 4-6 éves gyermek számára is. Szerettem volna megjeleníteni számukra, hogy a kottában lévő hangjegyet hol kell lejátszani a gitáron, hogy tudom a kottában lévő hangot megszólaltatni a hangszeren. Ekkor rajzoltam meg a hangjegyolvasó eszközt, amelyre 2013-ban mintaoltalmi védelmet is szereztem.

Milyen formában született meg az első megoldás?

Első formájában ez egy A4-es lap volt, rajta a rendszer papír alapú megjelenítésével. Ez egy táblázathoz hasonló eszköz, amin egy „csúszka” használatával tudom azonosítani, hogy a kottában lévő hangot melyik húron, melyik ujjammal és melyik bundon kell lefogni. Ekkor még csak a tankönyvi oktatás kiegészítőjeként gondoltam erre a módszerre és hangjegyolvasónak hívtam. Az volt a tervem, hogy akár a meglévő tankönyvek segédeszköze is lehetne. Aztán elkezdtem a felhasználásán gondolkodni és rájöttem, hogy ez egy újfajta hangszerhasználat oktatását tudná megvalósítani Magyarországon és a világban egyaránt.

Miben más ez, mint a többi gitár oktatási módszer?

A legnagyobb erőssége, hogy egyszerre taníttatja meg a tanulóval a zeneelméletet és a hangszerhasználatot, de mindezt egy játékos, kezdők számára is könnyen feldolgozható keretek között valósítja meg. A hangszerhasználaton keresztül szeretteti meg a zeneelméletet is, nem frusztrált zenélni akaró tanulókat teremt, hanem kiegyensúlyozott és alkalmazni tudó, tudással rendelkező zenészeket neveljen. Pályám során láttam több tanulót is, aki ezért hagyta abba a hangszerhasználat tanulását, mert nem értette a kottát, nem tudta pontosan értelmezni a kottában lévő hangokat. Későbbiekben a hangjegyolvasót, hogy megállja a helyét a nemzetiközi oktatásban is StringBoost-nak kereszteltem. A StringBoost módszerrel a tanuló játékos keretek között megtanulja, hogy hogyan játsszon pontosan a kottából, elsajátítja a zeneelméleti hátteret, megtanulja a ritmust, eltárolhatja egy zenedarab hangjegykészletét és bármikor visszatérhet ehhez gyakorlásként, vagy ismétlésként.

Ettől a tanulók gyorsabban tanulnak gitározni?

A tanulók egy összetett tudást sajátítanak el, játékos keretek között, melynek segítségével zenét írni olvasni tudó zenészekké válnak. Képesek lesznek frusztráltság nélkül lejátszani egy zenedarabot kottából a hangszerükkel. Ez fontosabb a gyorsaságnál.

 

Megtekintések száma: 8447


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet